Czy wiesz, że:
- w projektach „RS” nie ma zadań indywidulanych są tylko zespołowe, zaś młodzi ludzie powinni działać w kilku zmieniających się zespołach stałych i zadaniowych;
- aby poprawić umiejętności komunikacyjne grupy można wykorzystać bieżące działania np. administrowanie budżetem powierzając go młodzieży (realizują zakupy) , organizację wyjazdów, zarządzanie spotkaniami, logistykę szkoleń i warsztatów, samodzielne kontakty z osobami, instytucjami, organizacjami – partnerami projektu;
- nie ma prostszej metody na poznanie lokalnego środowiska jak współpraca grupy (zespołu) z lokalnymi partnerami projektu zaś działania jakie wdrażają można poprzedzić analizą zasobów lokalnych (historycznie / przyrodnicze / kultury materialnej) – kluczowe i możliwe do wykorzystania a dostępne w otaczającym środowisku;
- tylko poprzez pracę w grupie, samodzielną komunikację w ramach zadań projektu, ocenę zasobów ale i autoocenę efektów swojej pracy młodzi ludzie są wstanie zobaczyć swoje mocne i słabe strony (grupy) jak i środowiska w aspekcie celów projektu.
Zastanów się czy w przypadku zaplanowania wyjazdu:
- będzie on oceniony jako jeden z elementów projektu, bezpośrednio związany z działaniami projektu;
- będzie następstwem innych działań w projekcie lub wyjazd umożliwi inne działania w projekcie;
- ewentualny wyjazd integracyjny zaplanowano w odpowiednim momencie współpracy grupy.
Sześć miesięcy razem to wyzwanie nie tylko dla młodzieży dlatego sprawdźcie czy:
- jest wymyślone miejsce spotkań, które zapewni stały i nieskrępowany dostęp dla młodzieży, pozwoli grupie się identyfikować z nim, będzie przyjazne, pozwoli na to, że grupa zadba o nie, rozwinie, upiększy;
- uczestnicy mają pomysł na cykliczność spotkań grupy jak i zespołów zadaniowych;
- są znane role jakie będziecie „odgrywać”, szczególnie omówiliście rolę koordynatora projektu (warto zajrzeć do materiałów dla koordynatorów: TUTAJ
Zanim naciśniesz przycisk ”zgłoś wniosek” sprawdź czy w projekcie:
- temat jest ciekawy dla młodzieży, zaś zaplanowane metody realizacji pozwolą uczestnikom identyfikować się z projektem i czuć się jego „właścicielem”;
- już na etapie jego planowania wokół pomysłu skupiła się stała grupa przyszłych uczestników projektu, którzy chcą rozwinąć swoje pasje czy zainteresowania (warto znać: ich pomysł, ich realizację, ich sukces);
- zaplanowano działania młodzieży a nie zajęcia z młodzieżą zaś osoby dorosłe będą ewentualnie pracować z młodzieżą a nie dla młodzieży;
- szkolenia dla młodzieży są zminimalizowane do niezbędnych, które dostarczają jedynie podstawowych umiejętności technicznych (np. kurs krawiectwa, szkutnictwa, żonglowania ogniem, etc) adekwatnych do zaplanowanych działań w projekcie do wykonania przez młodzież;
- jeśli planowane jest szkolenie to należy zadbać aby to był szybki kurs know-how, w pierwszych 2 miesiącach realizacji projektu;
- postawiono wyraźne „NIE” dla szkoleń z zakresu kompetencji społecznych (kompetencje mają „przyjść” jako wynik działań młodzieży w projekcie a nie jako efekt „wykładu”).
I na koniec – czy w przyszłych działaniach widzicie na czym będzie polegał „sukces”, kto będzie jego „autorem i właścicielem” i jak ten sukces będzie świętowany.
Jeśli masz jakąkolwiek wątpliwość czy Wasz projekt to zawiera a Wasz wniosek to właściwie opisuje nie czekaj tylko zadzwoń, napisz, spotkaj się ze swoim wojewódzkim doradcą Programu „RS”.
Zapraszamy do rozmowy o projekcie